A motorkerékpárok csak két, kb. tenyérnyi felületen kapcsolódnak az aszfalthoz, ezen kell fékezni, gyorsítani és kanyarodni is. A jól beállított nyomás elengedhetetlen a gumi lehető legoptimálisabb tapadásához, ezenkívül mérsékelhető általa a fokozott gumikopás és elhasználódás.

Mindig tartsuk be a gyár által előírt guminyomást és gumiméretet a biztonságos közlekedés érdekében!

Legtöbb esetben, ha utast viszünk, a gyár más guminyomás értéket ír elő az egyes gumiknak. Ezeket általában motorunkon fel is tüntetik, valahol a hátsó lengővilla tájékán vagy az ülés alatt.

Mikor kell ellenőrizni a guminyomást?

– Legalább két hetente, mindig hideg állapotában (de az sem árt ha minden napi elindulás előtt megnézzünk).
– Ha a hőmérséklet nagymértékben változik.

Ha guminyomás túl alacsony:

Ebben az esetben a futófelület közepe nem érintkezik az aszfalttal, irányíthatósága csökken, használat közben a gumi hőfoka növekszik, túlmelegedhet! Ilyen gumival közlekedni veszélyes!

Ha a motorunk guminyomása alacsony (NEM LAPOS!):

Ebben az esetben, egyenes menetben nagyobb felületen tapad a motorkerékpár gumija, így jobb tapadást biztosít. Mivel nem megfelelő anyomás, a gumi karakterisztikája, formája nagy mértékben változik, ezáltal kanyarban nem a megfelelő felületen fog érintkezni (legördülni) az aszfalttal, így a tapadás kedvezőtlen lesz és ez balesetveszélyes.A laposabb gumik kevésbé kopnak, mivel a nagyon felületen jobban el tud oszlani a motor súlya, így nem is kopik annyira!

Ha a guminyomás túl nagy:

Egyenes menetben kisebb lesz a tapadás, mivel a gumi túlfújt állapotban nem tud kellőképp benyomódni, így nem tudja biztosítani a kellő tapadást. Kanyarban a guminak deformálódni kell és hozzá kell idomulni a talajhoz, ez szintén nem következik be. A kerék megcsúszhat és balesetet szenvedhetünk.

Fékezéskor is nagy szerepe van a guminyomásnak!
Mint tudjuk fékezéskor az első kerekekre tolódik át a motor súlya. A teleszkóp nyeli el ezt a többletsúlyt, de a guminak ilyenkor van a legnagyobb szerepe. Ilyenkor kell a legjobb tapadást biztosítania. A terhelt guminak be kell nyomódni és nagyobb felületen kell biztosítania a tapadást mint egyenes menetben. Ha a gumi túl van fújva, nem tud kellőképp benyomódni ezáltal nem fog a tapadási felület a megfelelőre nőni és ez okozhatja a gumik megcsúszását is akár. Mint sejtitek az első kerék megcsúszása igen veszélyes.

Én úgy gondolom érdemes a guminyomás ellenőrzésére pár percet szánni, hogy ezzel is biztonságosabbá és gondmentessé tegyük saját és mások túráját egyaránt!