fbpx

Suzuki DL 1000 V-strom

Suzuki DL 1000 V-strom

Suzuki DL 1000 V-strom, ár/érték aranybán verhetetlen

Magamból kiindulva nem egyszerű választani egy motort, hogy milyet is vegyen az ember. Nem egyszerű egy típusra vagy akár egy kategóriára sem rábökni, hogy igen ez jó lenne nekem, ez az ami nekem kell. Én mindig onnét indultam ki és ezt tanácsolom másoknak is, hogy azt a kérdést tegyék fel magunkban, hogy mire szeretném használni.

Magamból kiindulva nem egyszerű választani egy motort, hogy milyet is vegyen az ember. Nem egyszerű egy típusra vagy akár egy kategóriára sem rábökni, hogy igen ez jó lenne nekem, ez az ami nekem kell. Én mindig onnét indultam ki és ezt tanácsolom másoknak is, hogy azt a kérdést tegyék fel magunkban, hogy mire szeretném használni. Az hogy milyen motorja van a szomszédnak, most ez lényegtelen. Ha ez már meg van, akkor már közelebb kerültünk a célhoz, bár csak egy lépéssel de közelebb vagyunk hozzá. Ha erre a kérdésre azt válaszolod, hogy túrázásra, hétköznapi használatra, nem csak a jó minőségű utakon szeretnék motorozni (ami kis hazánkban már egyre kevesebb van) és egy kis szerpentinezésnek is bele kell férnie akkor ugyanott tartasz ahol anno én is. Az már csak hab a tortán hogy viszonylag olcsó is legyen, kevés pénze álljon benne az embernek. Szerintem erre lehet az egyik alternatíva a Suzuki DL 1000 V-strom.
Sajnos Európában már nem forgalmazzák új motorkerékpárként a típust, mivel nem teljesíti az euro 3-as környezetvédelmi normákat. Sajnos a kis tesójával ellentétben – DL 650 – a suzuki nem is aktualizálta a blokkot, inkább nem árulják a kontinensen.  Megoldásnak megoldás ez igaz, de én nem nagyon értem, mivel elég népszerű típusról beszélünk. Amikor újonnan lehetett kapni, a legolcsóbb nagy köbcentis túra-enduró volt a piacon és ezért jó pár darabot el is adtak belőle itthon is, ennek köszönhetően sok használt példányt is árulnák a különböző hirdetési oldalakon, elég nyomott áron. Így tudunk válogatni bőven!

Elég ha ránézzünk és láthatjuk hogy ez a motor nem csak a tükör sima aszfaltra való de a kőkemény terepre sem. Nagyon jól bírja a magyar úthálózat kátyúit és púpjait minden zokszó nélkül, amihez kiváló társ a 19-es első kerék. Van aki szerint nem egy design csoda, formailag nem is egy ducati de nem is annyiba kerül. Ha szemből ránézünk rögtön megakad a szemünk a fényszórókon, amiből kettő is van.  Fényből sosem elég, mert van aki még így sem látja meg a motorost, de ezekkel a lámpákkal éjszaka nagyon jól lehet látni és nappal is elegendő fénye van ahhoz hogy észrevegyenek minket. A műszerezettsége optimális, van rajta fordulatszámmérő, kilométeróra, benzinszintjelző és két darab napi számláló is, ami a túrázásnál nem egy utolsó szempont.

Huppanjunk fel a nyeregbe! Kb. 2 cm-rel magasabb mint kis testvére és az ülésmagasságának köszönhetően nagyon jól el lehet látni az autók felett, kényelmesen ülünk a nyeregbe. Az én 195 cm magasságomhoz a lábtartó, kormány, ülés háromszög teljesen optimális, kényelmes, napi 600 km-t simán meg lehet vele tenni.  Ránézésre a szélvédő elég jónak tűnik, de az én magasságomhoz már az üléspróbánál is kicsinek tűnt, ez később be is igazolódott.

Elég volt a nézegetésből, műszerekből, indítsuk be! Hangja hamisítatlan V2 gyönyörű hang, ráadásul mindez két kipufogón keresztül tör a szabadba, ami jót tesz a szimmetriának is. Nagyon jól eltaláltak a blokkot, ami anno még a TL sorozatban is ez dohogott, bár ott jó 20 vagy 35 lóerővel is erősebb volt. A v-strom blokkját kicsit áthangolták és inkább a nyomatékra és a tartósságra helyezték a hangsúlyt, így „csak” 98 paci lakozik benne. A váltó nagyon finoman és puhán jár, bár az egyes néha kicsit csattan egyet és az olajcsere periódus vége felé – mondjuk ez lehet hogy olaj függő is – kezd egyre keményebbé válni. Mint mondtam nekem a plexi kicsit kicsi, de japánban hol találnak ekkor embert mint én. Ezt a hibát megbocsájtom a tervezőknek. J Persze erre is van megoldás, az MRA cég gyárt rá egy kis kiegészítő plexit amit több szögben is meg lehet dönteni. Jelzem hatásos, megéri az árát! A blokk az alsó fordulatszámokat nem szereti, igazából 3 000 rpm fölött jön bele az élet és egészen a leszabályozásig tol előre. Én úgy vélem, hogy panasz nem lehet rá, két személlyel, csomagokkal is akár nagyon szépen tud menni felfelé akár az Alpokban is, nincs szégyenkezni valója. Azt tudni kell, hogy ennél a típusnál a 6. fokozat egyfajta kímélő fokozatként, overdrive-ként működik. Egyik előnye hogy hosszú szakaszoknál nem pörög annyira a motor és így kevesebbet is fogyaszt, normál tempónál 5 és 6 literrel beéri. Hátránya viszont hogy alacsony sebességnél el kell felejteni a 6. fokozatot, használhatatlan, rázza a láncot mint ha muszáj lenne.
A futómű a motor értékéhez képes teljesen rendben van, teszi a dolgát és szerintem inkább kényelemre, mint sportosságra van hangolva. Persze ezen lehet segíteni, mint minden ez is csak pénz kérdése! J A nagyobb úthibákat simán kivasalja, minden szó nélkül tűri a magyar utak változatosságát és a kanyarokban, az úthullámokon is stabil marad. Egyik gyenge pontja a hátsó rugóstag, ami hajlamos idő előtt elgyengülni de ezt meg lehet javíttatni. Már több szakműhely is foglalkozik ilyen jellegű felújítással, kb. 20 000 forintos költséget jelent és cserébe kapunk szinte egy új, ismét megbízható hátsó lengéscsillapítót. Aki ennél még jobbat szeretne, válogatni tud különböző nagy nevű cégek termékei között, jóval drágábban persze. Azt ne felejtsük, hogy ha a hátsót kicseréljük, megjavítjuk, akkor lehet, hogy érdemes az első teleszkópokat is megvizsgálni, esetleg olajat, rúgót cserélni benne!
A fékek szerintem lehetnének kicsit jobbak és harapósabbak is legalábbis érzetre, bár a német motorosújság, Motorrad fékezési adatai alapján semmivel sem rosszabbak mint a hasonló kategóriájú motoroké.  Talán a fém fékcső felszerelése segíthet a dolgon, jobbá teheti a rendszert.

Az 1000 V-strom utasoknak is kényelmes, nem érheti panasz ebből a szemszögből sem, bár jómagam sosem próbáltam.  Pakolni is nagyon jól lehet rá, akár egy személy, akár két személy csomagjairól van szó! Vannak hozzá elég fura formájú, és pakolhatóság szempontjából optimálisnak nem nagyon mondható dobozok de legalább drágák és rajta van a suzuki jel. Apropó, akinek gyári top case van, az kérem, hogy vigyázzon mert simán bele lehet zárni a kulcsot a dobozba, ugyanis a doboz lezárásához nem kell a kulcs, csak le kell csukni és kész. Érdekes szó mi szó! Tanktáska szintén tehető rá és nagyon sok cég dobozait is fel elehet rá tenni, így pénztárcánk és kedvünk szerint válogathatunk.

Mivel ez egy túra motor, így nagyon sok hasznos tartozékot lehet hozzá kapni.

Ami szerintem szükségszerű az a bukócső! Ezzel a kb. 30 000 forintos tétellel sok kiadástól menekülhetünk meg, ha a motorunk az oldalára kerül, ami valljuk be előfordulhat. Én mindenkinek a givi/kappa márkát ajánlom, nekem ez bejött, védett és tette a dolgát. Nagyon sokan tesznek fel fokozatkijelzőt, ami szintén nem egy felesleges dolog, nagyon hasznos tud lenni és könnyen felszerelhető, beköthető. Nem is értem gyárilag miért nincs rajta! A következő számomra nagyon jó dolog volt, bár nem olcsó, az a középszender, amit szintén lespóroltak róla gyárilag. Ez nagy segítségünkre tud lenni a lánc kenésénél és tisztításánál is és a motor biztonságos parkolásánál is. Kevesebb az esély hogy eldől,és ha pakolásnál is stabilabban áll, nem mozog jobbra balra amikor kötözzük le a csomagjainkat. Ha hosszútávra gondolkodunk, akkor mindenképpen megéri.

Ha kicsit jobban figyelünk, akkor láthatjuk, hogy mennyire népszerű ez a típus itthon és külföldön egyaránt. Egy szép motoros napon rengeteg v-strommal találkozhatunk az utakon és talán ennek is köszönhető, hogy ilyen jó, már-már nyomott áron lehet manapság hozzájutni egy DL 1000 –hez, ami sokáig kiváló társunk lehet túráink során!

Persze az idő rendíthetetlenül megy előre, itt az új  😉